Medische kosten
Medische kosten komen niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. De reden is dat medische kosten onder de zorgverzekering vallen. Er bestaat uitsluitend recht op bijzondere bijstand voor deze kosten als sprake is van medische noodzaak en de kosten niet uit het inkomen en de aanwezige draagkracht kunnen worden voldaan. Kosten die vergoed kunnen worden zijn bijvoorbeeld de meerkosten voor een speciaal dieet (op medisch advies).
Bij een aanvraag controleren wij of de kosten worden vergoed door een zorgverzekering. Het is dus belangrijk dat u een goede zorgverzekering heeft. Wilt u meer weten over de collectieve zorgverzekering die de gemeente aanbiedt aan mensen met een laag inkomen? Kijk dan op de webpagina over een voordelige zorgverzekering.
Wij vergoeden nooit de premie voor de zorgverzekering en het verplichte eigen risico.
Bewijsstukken
- Geldig legitimatie bewijs;
- De factuur van de medische kosten;
- Een kopie van het polisblad van jouw zorgverzekering;
- Als je zorgverzekering een vergoeding betaalt: een kopie van de specificatie van de vergoeding;
- Gegevens over uw inkomen en uw vermogen.
Dieetkosten
Onder dieetkosten worden verstaan: de meerkosten ten opzichte van de kosten van normale gezonde voeding. Deze meerkosten komen voort uit een (medisch noodzakelijk) dieet.
Bewijsstukken
- Geldig legitimatiebewijs;
- Een bewijsstuk van een deskundige / medisch specialist waaruit de (medische) noodzaak voor het volgen van het dieet blijkt. Hierin meegenomen;
- Of er sprake is van meerkosten van het dieet;
- Of er sprake is van een medisch geïndiceerd dieetvoorschrift;
- Gegevens over uw inkomen en vermogen.
Heeft u hulp nodig?
Heeft u vragen over medische kosten? Neem dan contact op met gemeente Lelystad. Dit kan via de telefoon op nummer 14-0320 (keuze 1) of via e-mail op gemeente@lelystad.nl.
Heeft u geldzorgen of andere vragen over geld? Dan kunt u (gratis) terecht bij het financieel spreekuur. Bekijk de openingstijden en telefoonnummers van het financiële spreekuur .
Aanvraag Contentblok dichtgeklapt
Ga rechtstreeks naar het burgerportaal Mijn Uitkering om uw aanvragen digitaal te regelen.
Om digitaal uw aanvragen en meldingen te regelen heeft u een DigiD-code nodig. Dit geldt ook voor uw eventuele partner. In het linker menu op deze pagina kunt u de uitleg over de diverse digitale formulieren en de link om met uw DigiD in te loggen terugvinden.
Heeft u nog geen DigiD-code of bent u uw code kwijt? Vraag dan een DigiD-code (opnieuw) aan . U krijgt uw DigiD-code binnen ongeveer 5 werkdagen per post thuisgestuurd.
Heeft u verder vragen? Neem telefonisch contact met ons tijdens kantooruren op 14 0320 (keuze 1).